Nike

Nike
Nike

Nike, het meest bekende en inspirerende sportmerk voor mannen en vrouwen. Het merk dat bekend staat om zijn logo, de zogenaamde ‘swoosh’ en het sportbedrijf die zoveel succes boekte waardoor er tegenwoordig meer dan 44.000 werknemers in dienst zijn. Wat is het geheim van dit topmerk? Phil Knight zat naast zijn studie journalistiek aan de Universiteit van Oregon ook in het atletiekteam. Zijn band met Bill Bowerman, de coach van het team, was hecht. Zo hecht, dat hij hiermee later het merk Nike zou oprichten. Toen hij werd aangenomen bij Stanford University School of Business kreeg hij de opdracht om een ondernemingsplan te schrijven. Door deze opdracht ontdekte Knight dat hij een echte ondernemer was. Tijdens een rondreis door Japan, bracht hij een bezoek aan een schoenenfabriek in Kobe. Deze fabriek produceerde schoenen voor Adidas, toen al een grote speler in de sportmarkt en vandaag de dag de grootste concurrent van Nike.

 

Met de directeur van de fabriek sloot hij een deal om hetzelfde model schoenen op de markt te brengen in het westen van Amerika. Knight bedacht ter plekke de merknaam Blue Ribbon Sports, dit merk werd in 1964 opgericht in samenwerking met zijn oude Oregon coach Bowerman. Na vijf jaar kon Knight zijn baan als accountant opzeggen, omdat Blue Ribbon Sports toen al een miljoen dollar omzette. Jeff Johnson was de eerste werknemer van dit sportmerk, en hij bedacht in 1971 de huidige naam Nike. Wist je trouwens dat deze naam is gebaseerd op de Griekse godin van de overwinning waar Johnson over gedroomd had? Carolyn Davidson, toentertijd nog student grafisch vormgever, ontwierp de wereldberoemde ‘swoosh’ voor Nike. Het logo kostte Knight slechts 35 dollar!

 

Tegenwoordig is Nike niet meer weg te denken uit de sportwereld. Met het sponsoren van sportlegendes als basketbalspeler Michael Jordan, golfer Tiger Woods en tennissterren Roger Federer en Serena Williams is het Amerikaanse merk groter dan ooit. Nike ontwikkelt ook nieuwe manieren om mensen aan te sporen te gaan sporten. Door middel van filmpjes op Youtube, online trainingsprogramma’s en speciaal ontwikkelde apps voor workouts, probeert Nike het sporten voor iedereen zo toegankelijk mogelijk te maken. En zeg nou zelf, dat lukt ze aardig, want wie kent de term “Just do It” nou niet? Daar waar Phil Knight begon met een paar sportschoenen, is het assortiment van Nike nu ongelooflijk breed. Voor bijna alle sporten heeft het merk een collectie en passende materialen. En ben je wat minder sportief qua doen, ook dan kun je je nog helemaal casual kleden met het swoosh-je op je borst. De hippe sneakers van Nike zijn tegenwoordig niet meer uit het straatbeeld weg te denken. 

 

Nike is een gerenommeerd sportmerk, maar modellen als de Nike Air Max of Nike Satire kunnen ook casual gedragen worden.




Toon alle Nike schoenen

webshops


soorten